Historia Włodawy
W 1693 r. zadłużony Rafał
Leszczyński sprzedał Włodawę właścicielowi pobliskiej Różanki, Ludwikowi
Konstantemu Pociejowi za sumę 440 tysięcy złotych polskich. Włodawa
liczyła wtedy około 1200 mieszkańców . Podkomorzy brzeski Ludwik Konstanty
Pociej należał do najwybitniejszych przedstawicieli swego rodu .Ciesząc się
dużym autorytetem wśród szlachty , szybko awansował . W 1698 r. został
skarbnikiem litewskim , w 1704 r. podskarbim Wielkiego Księstwa Litewskiego , a
w 1709 r. hetmanem polnym litewskim . W 1722 r. uzyskał godności hetmana
wielkiego litewskiego i wojewody wileńskiego .
Pociej kontynuował rozpoczęte przez Rafała Leszczyńskiego dzieło porządkowania
organizacji wewnętrznej gminy miejskiej. Cieszył się opinią dobrego
gospodarza. Niedługo po nabyciu dóbr (w l. 1693-1696) uzyskał od króla Jana
III Sobieskiego przywilej pozwalający organizować we Włodawie dwa jarmarki:
dwutygodniowy na Zielone Świątki i czterotygodniowy na św. Michała. W 1698
r. sprowadził Pociej do Włodawy zakonników z jasnogórskiego klasztoru Paulinów,
których osadził przy odbudowanym kościele parafialnym. Do budowy klasztoru
przystąpiono w 1711r.
W okresie wojny północnej i
konfederacji tarnogrodzkiej, a zwłaszcza opowiedzenie się Pocieja po stronie
Augusta II przyczyniło się do zniszczenia miasta i dalszego ubożenia jego
mieszkańców. Potrzebujący pieniędzy podskarbi litewski zastawił dobra włodawskie
za 72 tys. tynfów podczaszemu bracławskiemu Andrzejowi Dunin – Borkowskiemu.
W dwa lata później Włodawa i całe dobra zostały zniszczone i złupione
przez wojska szwedzkie. Pociej postanowił więc sprzedać Włodawę Marcinowi
Leopoldowi Zamoyskiemu, kuchmistrzowi koronnemu i staroście bolimowskiemu.
Transakcja z Zamoyskim nie została sfinalizowana, gdyż 15 marca 1711 r. Ludwik
Pociej jako właściciel dóbr włodawskich zawarł we Włodawie kontrakt dzierżawny
z kasztelanem wołyńskim Michałem Liniewskim. W 1716 r. przed sądem grodzkim
chełmskim toczył się proces jego spadkobierców Jerzego i Marianny Potockich
z Ludwikiem Pociejem o nie uregulowane sumy kontraktu.
18 września 1716 r. przeprowadzono
„Rewizję Włodawy”, z której wynika, iż miasto wymagało odbudowy.
Komisarze przysłani do przeprowadzenia rewizji orzekli ruinę włości włodawskiej
i proponowali zwolnić Włodawian z czynszów i dać im ziarno na zasiew. Wobec
takiego stanu rzeczy Ludwik Pociej postanowił objąć dobra w osobisty zarząd.
Potwierdził ordynację Rafała Leszczyńskiego z 1688 r., która 5 października
została wpisana do ksiąg grodzkich brzeskich. 1 lipca 1717 r. wystawił
dokument, w którym szczegółowo opisał uposażenie klasztoru paulinów, oddając
jednocześnie prawo patronatu nad kościołem parafialnym klasztorowi jasnogórskiemu.
W ten sposób powstała na terenie miasta jurydyka paulinów, będąca obok kahału
żydowskiego drugim organizmem nie podlegającym jurysdykcji gminy miejskiej.
Dokończył także Pociej w 1718 r. prace przy budynku klasztornym, w roku następnym
zapowiedział budowę kościoła. Planu tego nie zrealizował. W 1719 r. wystawił
nowy przywilej dla cechu szewskiego.
Ostatnie lata życia właściciel Włodawy
spędził w pobliskiej Różance. Wiele uwagi poświęcił wówczas powiększaniu
dochodowości okolicznych dóbr. 7 sierpnia 1726 r. otrzymał od Augusta II
przywilej pozwalający organizować we Włodawie jarmark na „Usplenije
Ruskie”, co uwzględniając różnice kalendarza wypadało 27 sierpnia. Król
zezwalał, aby w miasteczku wolno było handlować różnymi towarami. Przeważały
wśród nich wyroby włókiennicze, sól, zboże i bydło. Ludwik Konstanty
Pociej zmarł 3 stycznia 1730 r. został pochowany w podziemiach włodawskiego
klasztoru Paulinów. Dobra włodawskie objęła jego córka Marianna Ewa, żona
Franciszka Borzęckiego, starosty żydaczewskiego. Pretensje do spadku zgłaszała
także wdowa Emerencjanna i wychowanek zmarłego hetmana Antoni Pociej. Po
kilkuletnich procesach Antoni, strażnik litewski przejął włość włodawską
od 30 października 1736 r. W czasie rządów Antoniego
Pocieja Włodawa znacznie się rozbudowała. W 1739 r. Paulini rozpoczęli
budowę nowego kościoła. Założyli w tym celu własną cegielnię. Prace
rozpoczęto w 1741 r. według projektu Pawła Fontany. Świątynia pod wezwaniem
św. Ludwika wówczas wzniesiona należy do tzw. Centralnych kościołów późnobarokowych.
Prace budowlane trwały do 1752 r.
17 czerwca 1742 r. Antoni Pociej dokonał nadań rewizji na rzecz włodawskiej
cerkwi unickiej. W następstwie tego dokumentu powstała jurydyka cerkiewna.
Prace inwestycyjne we Włodawie oraz działalność polityczna jej właściciela wymagały dużych sum pieniędzy. Dlatego też z powodu dużych długów Antoni Pociej w 1745 r. sprzedał dobra włodawskie podskarbiemu litewskiemu Jerzemu Flemmingowi. Kontrakt spisany 18 października tego roku zawierał klauzulę, że jeśli do 29 lutego 1749 r. Pociej nie wykupi włości, przejdzie ona na własność Flemminga. Antoni Pociej zmarł 16 lutego 1749 r., a więc 13 dni przed upływem terminu. Włodawa otrzymała więc nowego właściciela.
W latach 1746 – 1747 Jerzy
Flemming ponownie zabezpieczył transakcję, a 21 listopada 1746 r. uzyskał
od króla Augusta III nowy przywilej jarmarczny dla Włodawy. Król pozwolił
organizować tutaj dwuniedzielny jarmark na św. Bartłomieja w dniu 24
sierpnia.
Jerzy Flemming przywiązywał dużą wagę
do stanu miasta i jego funkcjonowania. Dlatego Włodawa wtedy rozbudowywała się
i reorganizowała. Pojawiły się wówczas pierwsze kamienice murowane. Miasto
wyraźnie dzieliło się na dwie części , zajmowane przez Żydów i chrześcijan
. Stan posiadania wskazywał na większą zamożność Żydów , co spowodowało
nawet wydanie zakazu wykupywania przez nich posesji miejskich . W Rynku znajdował
się budynek kordegardy , zajmowany przez załogę wojskową , której zadaniem
było pilnowanie porządku i bezpieczeństwa w mieście . Pracowały wówczas we
Włodawie cztery młyny, browar dworski, folusz i cegielnie. Pod miastem nad
Bugiem znajdował się budynek Solarni, gdzie składowano sól przywiezioną do
miasta. Wszystkie te budynki i zakłady wytwórcze zbudowano z drewna. Ponadto
na Bugu funkcjonował most zbudowany z siedmiu pomostów przytwierdzonych do
pali, most, który otwierał się dla przepływających statków.
W Rynku obok kordegardy znajdowały się „Kramnice”, które później
potocznie zwano „Czworobokiem”.
W okresie rządów Jerzego Flemminga dokończono
również budowę kościoła parafialnego. Prace przy jego wystroju trwały aż
do 1780 r. Około 1764 r.
wzniesiono włodawską synagogę.
Liczbę mieszkańców 1773 r. ocenia się na około 2000 osób. Handel i obsługa transportu znajdowały się w rękach Żydów. Wśród nich byli rzeźnicy, młynarze, cyrulicy, złotnicy oraz kotlarz, szewc, szklarz, mydlarz i stelmach. Najwięcej zaś było kuśnierzy i krawców. Chrześcijanie zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, pracując niejednokrotnie na małych kawałkach ziemi.
18 października 1771 r. Książę
Adam Kazimierz Czartoryski mąż Izabeli, córki Flemminga przejął Włodawę.
Kontynuował dzieło teścia. 16 lutego 1775r. wystawił w Warszawie obszerną
ordynację. Porządkowała ona przede wszystkim powinności Włodawian na rzecz
właściciela i wzmiankowała o potrzebie regulacji granic. Prace podjęto w
następnym dziesięcioleciu. Po przemieszczeniu posesji miejskich przeprowadzono
regulację przebiegu granic oraz dokonano korekt wielkości poszczególnych
sektorów miasta. Wytyczono nowe działki na tzw. Dolnym Zamku i Podzamczu.
Dokonano także regulacji sieci ulic przystosowując układ komunikacyjny miasta
do aktualnych potrzeb. Osią nowego układu została uczyniona ulica Wyrykowska,
wychodząca z południowo – zachodniego narożnika Rynku. Prowadził nią tzw.
trakt warszawski. Zarówno tę jak i inne ulice znacznie poszerzono. Zabudowa
miasta nie należała do okazałych. Przybyło jednak w porównaniu z 1773r.
murowanych kamienic, które wznoszono głównie w Rynku. Przeważały jednak
domy i domki, a na przedmieściach chałupy, niewiele różniące się od
wiejskich. Ludność Włodawy wyraźnie się w tym czasie zwiększyła.
Szacowano ją na około 2500 mieszkańców. Wiązało się to niewątpliwie z
zamiarami księcia Czartoryskiego, aby uczynić z miasta ważny ośrodek rzemieślniczo
– handlowy nad środkowym Bugiem.
Mieszkańcy Włodawy zajmowali się głównie
handlem, obsługą przybyszów, rolnictwem oraz rzemiosłem. Dwie pierwsze grupy
zajęć były domeną ludności żydowskiej. Handel prowadzono przede wszystkim
w Rynku, gdzie funkcjonowała Kramnica. Poszczególni kupcy posiadali tam
wykupione wieczyście kramy oraz sklepy murowane. Było ich 45, ale tylko cztery
należały do chrześcijan. Poza właścicielami tych pomieszczeń handlem
zajmowało się 16 kramarzy, 1 szmuklerz, 1 kupiec mączny oraz furman handlujący
smołą. Znaczna liczba Włodawian trudniła się także rzemiosłem. Prawie 45%
właścicieli posesji miejskich wykonywało zawód związany z wytwórczością.
Pozwala to zaliczyć Włodawę do miast rzemieślniczo – handlowych. Wśród
grup specjalności rzemieślniczej na czoło wysuwają się przedstawiciele branży
budowlanej i ceramicznej. Wiązało się to z ówczesną przebudową Włodawy,
co spowodowało zapotrzebowanie na usługi budowlane. W mieście było 7 murarzy
i 5 cieśli. W tym czasie we Włodawie było 30 garncarzy, wykonywali oni jednak
poza produkcją garnków, prace zdunów i lepiarzy, czyli byli wykorzystywani do
prac budowlanych. Na drugim miejscu lokują się przedstawiciele branży skórzanej
(4 zawody, 37 warsztatów), wśród których szczególnie dużo było szewców i
kuśnierzy. Na trzecim miejscu są przedstawiciele branży spożywczej (4
zawody, 22 warsztaty). Oprócz tego byli krawcy, jubiler, introligator oraz dwóch
złotników. Rolnictwo w gospodarce miejskiej odgrywało mniejszą rolę. Większość
mieszczan uprawę roli i hodowlę zwierząt traktowało jako zajęcia uboczne,
obok wykonywała rzemiosło lub handel. Najmniejsze gospodarstwa miały
powierzchnię 4 morgów, 57,4% gospodarstw nie przekraczała 10 morgów, a
nieliczne miały powyżej 20 morgów.
Przeprowadzane w 1786 r. prace miernicze
i regulacyjne przyczyniły się do uporządkowania podziału przestrzeni
miejskiej, likwidowały zarazem źródło sporów i konfliktów pomiędzy jej użytkownikami.
Miało to duże znaczenie dla rozwoju Włodawy.
W czasie wojny polsko – rosyjskiej
1792 r. we Włodawie przebyła dywizja gen. Michała Wielhorskiego, która miała
organizować obronę na linii Bugu, na odcinku Stulno – Włodawa. Na lewym
skrzydle tych wojsk znalazł się pułk dowodzony przez gen. Józefa Zajączka.
Po zwycięskiej bitwie Kosciuszki pod Dubienką pułk ten z innymi oddziałami
wycofał się w lubelskie.
W trakcie powstania kościuszkowskiego
zwycięstwa rosyjskie odniesione nad korpusem gen. Zajaczka pod Dubienką i Chełmem
umożliwiły Rosjanom wkroczenie na Lubelszczyznę. Wśród opanowanych przez
nieprzyjaciela miast znalazła się prawdopodobnie
i Włodawa. Następnie po opuszczeniu tych terenów przez wojska
rosyjskie dotarły tu siły austriackie. Do pierwszej potyczki z wojskami
austriackimi doszło 26 sierpnia 1794 r. Miasteczka Ostrów bronił niewielki
oddział majora Zaliwskiego. Mimo dwukrotnej przewagi nieprzyjaciel został
kompletnie rozbity. Dwa dni później Austriacy zamierzali usunąć polski
posterunek z Włodawy. Odsiecz majora milicji drohiczyńskiej Jana Kuczyńskiego,
dowodzącego 113 jeźdźcami, umożliwiła rozgromienie napastników.10 września
oddziały austriackie rozpoczęły odwrót na południową Lubelszczyznę. W tym
czasie Włodawa stała się miejscem postoju pododdzialu pułkownika Walentego
Kwaśniewskiego. Po porażkach pod Krupczycami i Terespolem Włodawa dostała się
w ręce rosyjskie. Okupacja rosyjska trwała aż do końca insurekcji.
W 1795 r. w wyniku III rozbioru
Rzeczpospolitej miasto znalazło się w granicach Austrii. Rząd austriacki
przeprowadził zmiany podziału administracyjno – terytorialnego Galicji
Zachodniej. Doszło do scalenia dwóch wyodrębnionych cyrkułów: chełmskiego
i mającego w swoim obrębie Włodawę – bialskiego. Na „stolicę” nowo
utworzonego okręgu wyznaczono Włodawę. Wkrótce jednak podjęto decyzję o
przeniesieniu siedziby do Białej.
W 1798r. jako wiano córki Izabeli i
Adama Czartoryskich – Zofii, która poślubiła ordynata hrabiego Stanisława
Zamoyskiego, dobra włodawskie trafiły w ręce Zamoyskich.
W 1809 r. po wygranej z Austriakami
kampanii Włodawa wraz z Galicją Zachodnią została przyłączona do Księstwa
Warszawskiego . W 1810 r. utworzono powiat włodawski . Powstał nowy urząd
podprefekta , sprawującego funkcję naczelnika władz powiatowych . Powiat
liczył w pierwszym roku swego istnienia 50316 mieszkańców i skupiał poza Włodawą
dziewięć innych miast .
Usamodzielnienie się regionu włodawskiego pod względem administracyjnym nie
zlikwidowało całkowicie jego zależności w tym zakresie od
stolicy dawnego cyrkułu Białej . Upadek Księstwa Warszawskiego położył
kres istnieniu powiatu włodawskiego .
Po zakończeniu wojny francusko-
rosyjskiej w 1812 r. wojska carskie, które jeszcze w czasie jej trwania swoimi
napadami zrujnowały miasto , zajęły cały obszar Księstwa Warszawskiego . Większa
część okupowanego od 1813 r. terytorium , łącznie z ziemiami nadbużańskimi
, w myśl decyzji kongresu wiedeńskiego znalazła się w granicach imperium
Romanowów . Wtedy to właśnie , w 1815 r. Włodawa weszła w nowy , trwający
100 lat , okres panowania rosyjskiego .W czasach rządów rosyjskich Włodawa
należała w latach 1815 – 1837
do województwa podlaskiego, w latach 1837 – 1844 do guberni podlaskiej . a
następnie lubelskiej (1844 – 1866) i siedleckiej (1866 r.)
Włodawa przez cały czas pełniła funkcje ośrodka administracyjnego trzech występujących w niej wyznań religijnych. Włodawską parafią katolicką zarządzali przeorowie konwentu paulinów, a po skasowaniu zakonu kapłani świeccy. Miasto było także siedzibą parafii greckokatolickiej i stolicą najludniejszego dekanatu diecezji chełmskiej. Gmina żydowska była najliczniejszą jednostką wyznaniową na terenie Włodawy.
W 1820 r. Zofia
Zamoyska uzyskała od władz carskich zezwolenie na wznowienie jarmarków po
wschodniej stronie Bugu , pomimo iż rzeka stanowiła wówczas granicę pomiędzy
Królestwem Polskim a Cesarstwem
Rosyjskim . Ponownie rozkwitł więc handel , przez Włodawę przechodziły
wielkie ilości wołów sprzedawanych z
Ukrainy do Królestwa . Urządzono nawet specjalną „kwarantannę” na polach
niedaleko wsi Suszno , gdzie przed dalszym transportem sprawdzano zdrowotność
bydła . Miarą pomyślnego rozwoju miasta był szybki wzrost ludności . W 1822
r. Włodawa liczyła 3162 mieszkańców , a w 1865 już 6296 , z czego ponad
dwie trzecie stanowili Żydzi .
W 1837 r. dobra włodawskie przeszły w ręce hr. Augusta
Zamoyskiego , który założył w mieście ochronkę dla dzieci i szpital
dla włościan .W 1848 r. zamienił w swych posiadłościach pańszczyznę na
czynsz . W 1859 r. ogólna powierzchnia dóbr Zamoyskich wynosiła 54 506 mórg
, z czego 706 leżało za kordonem granicznym , na terenie Rosji.
W 1864 r. władze carskie skasowały
zakon Paulinów i usunięto księży z Włodawy . Probostwo zostało
zdegradowane do tzw. administracji , która należała odtąd do kapłanów świeckich
W 1864 r. zabudowę Włodawy tworzyło
429 domów. W porównaniu do stanu sprzed 54 lat zauważyć można znaczne
zmniejszenie się ich liczby (o ponad 14 %). W odniesieniu zaś do 1829 r., w którym
miasto osiągnęło szczyt rozwoju budowlanego (508 domów), regres ów był
bardziej wyraźny (26 %). Zdarzające się w niektórych latach gwałtowne
spadki liczby budynków to następstwo działań militarnych (chodzi tu o wojnę
1812 r. oraz o powstania listopadowe i styczniowe), częściej zaś
- stale nawiedzających miasto klęsk pożarów .Najbardziej okazale
prezentowały się świątynie katolicka, żydowska i greckokatolicka. Z innych
budynków o charakterze publicznym należy wymienić drewnianą komorę celną,
murowany magazyn solny oraz szpital i łaźnię żydowską . Władze miasta początkowo
mieściły się w jednopiętrowym domu w Rynku. Była tam kancelaria i kasa
miejska oraz poczta, areszt i mieszkanie policjanta. W związku z pobytem w mieście
załogi wojskowej istniały tu: jeżdżalnia dla kawalerii, stajnia dla 60 koni,
szopa artyleryjska i plac musztry. Do zabudowań przemysłowych należały we Włodawie
cegielnia, murowany młyn wodny i bydłobójnia. W XIX w. Wiele ulic uzyskało
brukowaną nawierzchnię . W mieście znajdowało się pięć cmentarzy: jeden
katolicki, dwa unickie i dwa żydowskie. W południowej części miasta znajdował
się tzw. Wielki Staw. Najważniejszym obiektem komunikacyjnym Włodawy był
most pływający (łyżwowy).
Wśród miast regionu Włodawa wyróżniała
się liczbą mieszkańców. W 1810 r. liczyła 2238 mieszkańców, a w roku 1865
już trzykrotnie więcej , co dawało miastu drugie miejsce w powiecie. Przyrost
ludności hamowały rozmaite klęski, które spadały na ludność. Największe
zagrożenie stanowiły epidemie np. cholery w okresie powstania listopadowego,
szkarlatyny, kokluszu, ospy, odry .
Walka z chorobami była utrudniona ze względu na brak stałej opieki
lekarskiej. Włodawa, aż do schyłku lat sześćdziesiątych XIX wieku nie
posiadała szpitala. Najbliższą placówką lekarską był założony przez hr.
Augusta Zamoyskiego szpital w Różance. Z zawodów medycznych występowali w
tym czasie we Włodawie jedynie farmaceuci (aptekarze).
Wśród grup narodowościowych
zamieszkujących Włodawę w II połowie XIX stulecia przeważała ludność
żydowska, która stanowiła ok. 70 % społeczeństwa, drugie miejsce zajmowali
Polacy i Ukraińcy, a potem Rosjanie.
Najwięcej mieszkańców utrzymywało się
z handlu i gastronomii, rolnictwa, dopiero później rzemiosła. Miejscowa
inteligencja składała się z pracowników zatrudnionych w miejskich urzędach
administracyjnych, a także Sądzie Pokoju, komorze celnej, magazynie solnym,
kwarantannie zwierzęcej na poczcie. Do elity inteligencji należeli duchowni:
paulini, paroch i diak (duchowni greckokatoliccy) i rabin, a ponadto nauczyciel
szkoły elementarnej, aptekarz i weterynarze .
Kolejni właściciele Włodawy
wykazywali brak troski o poziom kultury i oświaty mieszkańców. Większość Włodawian
nie umiała czytać i pisać. Z kulturą świecką mieszkańcy stykali się w
czasie jarmarków, były to przeważnie przedstawienia wędrownych grup
teatralnych o niskim poziomie artystycznym.
Włodawska szkoła elementarna (jednoklasowa) działała już w czasach
austriackich, pozostając na utrzymaniu paulinów. W pierwszych latach Królestwa
Polskiego była nieczynna. Szkołą oprócz nauczyciela kierował jej opiekun-
katolicki proboszcz. Kształceniem zajmował się jeden nauczyciel. Program
nauczania obejmował naukę religii i moralności, czytanie polskie i rosyjskie,
arytmetykę i kaligrafię . Szkoła została po 10 latach zamknięta z powodu
zajęcia budynku na wojskowe kwatery. Mieszkańcy przejawiali obojętny , a
nawet wrogi stosunek do kształcenia swoich dzieci. Tłumaczenie stanowił brak
środków na ubrania , często wykorzystywano też dzieci w pracach polowych. W
1865 r. na podstawie zarządzenia władz utworzono we Włodawie dwie szkoły:
dwuklasową męską i jednoklasową żeńską. Szkoły te były jednak narzędziem
rusyfikacji.
Pod koniec XIX w. wybudowano linię
kolejową z Brześcia do Chełma, która ożywiła nieco rozwój gospodarczy
okolic Włodawy. Jedyne ważniejsze połączenie drogowe łączyło Włodawę z
Chotyłowem i Chełmem. Bug nie był wykorzystywany jako droga wodna.
Rzemieślnicy produkowali głównie dla zaspokojenia potrzeb lokalnych. Najczęściej
występowały zawody: szewca, krawca,
garncarza, zduna, murarza, cieśli, kowala, ślusarza, szklarza, blacharza,
czapnika. Do wybuchu I wojny światowej uznaniem cieszyły wysyłane do Rosji
wyroby włodawskich szewców, ale również tkaniny lniane i sukno. Przemysł
rozwijał się słabo. Nieznaczne ożywienie nastąpiło po wybudowaniu linii
kolejowej. W 1913 r. istniało 30 zakładów produkcyjnych zatrudniających 76
robotników. Najważniejszą rolę odgrywały fabryki w prywatnych majątkach:
gorzelnie, młyny, tartaki, cegielnie. Od początku XX w. Zaczęto w zakładach
wprowadzać turbiny parowe i napęd elektryczny. W 1914 r. miasto otrzymało oświetlenie
elektryczne i zakończono brukowanie większości ulic.
Zarządzenia rusyfikacyjne objęły urzędy
, sądownictwo i szkoły. Zakazano zakładania stowarzyszeń gospodarczych,
kulturalnych i filantropijnych. We Włodawie zlikwidowano szkołę parafialną
unicką , a w jej miejsce ustanowiono dwuklasową szkołę rosyjską. W 1914 r.
działało w mieście 5 szkół(1 dwuklasowa i 4 jednoklasowe), które skupiały
269 uczniów. W1899 r. utworzono we Włodawie bibliotekę .wypożyczali jedynie
nauczyciele i uczniowie. W tym też czasie na Chełmszczyźnie i Podlasiu ludność
polską wyznania greckokatolickiego, tzw. unitów zmuszano do przyjęcia prawosławia.
Ludność stawiała opór przeciwko wyrzucaniu ze świątyń, zakazowi polskich
pieśni i modlitw, kazaniom w języku rosyjskim. Władze groźbami i karami
pieniężnymi chciały zastraszyć unitów. W1873 r. wierni zamknęli świątynię
i strzegli jej przed prawosławnym kapłanem. Przeciwko unitom władze wysłały
wojsko. Wiele osób zostało rannych, kilkanaście uwięziono. Po tych
wydarzeniach cerkiew Narodzenia NMP stała
się świątynią prawosławną, a unitów władze uznały za wyznawców
prawosławia.
Na początku XX w. We Włodawie następuje
ożywienie życia politycznego związane z rewolucją 1905 – 1907 r. Wieści o
wybuchu rewolucji w Rosji i strajkach na terenie Królestwa Polskiego spowodowały,
że władze wzmocniły ochronę budynków urzędowych: zarządu powiatowego,
magistratu, poczty, przybyły posiłki policji. Pierwsze strajki we Włodawie
miały miejsce w końcu marca 1905 r., rozpoczęli je krawcy i kowale. Żądano
skrócenia czasu pracy i podniesienia wynagrodzeń. Szerszy zasięg miały
strajki w zakładach rzemieślniczych, którymi kierowali działacze PPS i Bundu.
Pollityczną agitację prowadziły PPS, SDKPiL i Bund. Wśród włodawskich
robotników wielu należało do Organizacji Bojowej PPS. Aktywizowali swoją
działalność członkowie Narodowej Demokracji. Działalnością patriotyczną
wśród młodzieży kierował wikary włodawskiej parafii ks. Ignacy Cyraski, którego
władze usunęły z parafii i wydaliły z Królestwa Polskiego.
W okresie I wojny światowej Włodawa
nie znalazła się w zasięgu prowadzonych walk. Mieszkańcy Włodawy pomagali
jedynie w kopaniu okopów, organizowali transport, żywność i opiekę sanitarną
dla przechodzących oddziałów wojskowych. W sierpniu 1914 r. powstał we Włodawie
oddział Polskiego Komitetu Pomocy Sanitarnej, którego przedstawicielem był między
innymi hr. A. Zamoyski. Komitet zbierał środki i utrzymywał lazarety dla żołnierzy.
Wiosną 1915 r. otworzono we Włodawie
ambulatorium lekarskie.
W sierpniu 1915 r. Rosjanie opuścili Włodawę, cofając się przed nadchodzącymi
wojskami niemiecko – austro – węgierskimi. Odchodząc, Rosjanie zabrali ze
sobą wiele cennych materiałów, surowców, maszyn i urządzeń. Z Włodawy
wywieziono wtedy wszystkie dzwony , które dotarły do Smoleńska.
Po ustanowieniu okupacji niemieckiej i austro – węgierskiej Włodawa i powiat
znalazły się na terenie tzw. Ober – Ostu, podporządkowanego niemieckiej
komendzie wojskowej. We Włodawie znajdowała się jedna z 6 komend etapowych. W
wyniku działań wojennych i przemarszów wojsk powiat włodawski uległ
znacznemu zniszczeniu. Zdewastowanych zostało ponad 20 tys. budynków, 12 kościołów,
64 szkoły. Rozgrabiony został majątek przemysłowy, ludzi i maszyny
ewakuowano do Rosji. Tragiczną sytuację pogłębiał zwłaszcza brak żywności.
Niemcy wprowadzili surowe reguły i zasady okupacji. Znacznie ograniczono
komunikację z resztą kraju . Do miasta docierała tylko jedna gazeta. Działała
tylko jedna szkoła początkowa.
9 lutego 1918 r. Niemcy podpisali
traktat z Centralną Radą Ukraińską w Brześciu. N mocy tego traktatu Chełmszczyzna
i część Podlasia miały być włączone do Ukrainy. Oznaczało to dla Włodawian
koniec nadziei na niepodległość. Podjęto szereg protestów: manifestacji,
strajków, zbierania podpisów, bojkotu władz okupacyjnych. W celu obrony ludności
polskiej na Podlasiu i Chełmszczyźnie utworzono Straż Kresową, która miała
rozwijać również rozwijać wszelkie formy życia narodowego , w tym oświatę
. Straż Kresowa zaczęła aktywną działalność na przełomie lipca i
sierpnia 1918 r., organizując koła, kolportując prasę i odezwy, pomagając w
zakładaniu szkół i bibliotek, zatrudnianiu nauczycieli. Straż inicjowała
powstawanie kółek rolniczych, rolniczych kas zapomogowych i samopomocy oraz
sklepów. Organizacja współdziałała w tworzeniu jednostki wojskowej, która
jesienią 1918r. liczyła ok. 200 osób. Garnęła się do niej głównie młodzież.
Organizatorami jej byli m.in. M. Kusyk i J. Błyskosz. Istniała również
konspiracyjna organizacja cywilna oraz wojskowa, złożona z kół POW. Od końca
października przygotowywały się one do rozbrajania Niemców przejmowania władzy.
Narady odbywały się we Włodawie, Sławatyczach i Hańsku.10 listopada na
naradzie z udziałem członków Straży Kresowej J.Błyskosz rzucił hasło
rozbrajania załóg niemieckich w powiecie włodawskim. Wizyta w komendanturze
niemieckiej we Włodawie zakończyła się pomyślnie. Niemiecki komendant
miasta zgodził się przekazać władzę Polakom. Na zebraniu Zarządu POW
dokonano wyboru tymczasowych władz miasta. Głównym komendantem powiatu włodawskiego
został płk Ratajewicz, komendantem Placu J. Błyskosz, a komendantem policji
por. Karpiński.
10 listopada mieszkańcy Włodawy wybrali Radę Miejską. Zaczęto również
tworzyć policję, jej komendantem został A. Nowakowski. Oddziały niemieckie
opuściły Włodawę i powiat 13 listopada 1918 r. Część z nich została
rozbrojona przez polskie formacje wojskowe. Do Włodawy dotarł z pułku
stacjonującego w Chełmie oddział kawalerii wojska polskiego pod dowództwem
por. Skrzyńskiego.
Włodawa w okresie międzywojennym leżała
na pograniczu województw: lubelskiego, poleskiego i wołyńskiego. Miasto
otaczała sieć dróg bitych, łączących je z Lublinem, Parczewem oraz Chełmem.
Ważne połączenie stanowiła linia kolejowa między Włodawą, Brześciem
Litewskim a Chełmem.
W 1932 r. Polacy stanowili 51% mieszkańców
powiatu włodawskiego, Ukraińcy 29,6%, a Żydzi 16%. W samym mieście pod względem
przynależności narodowe dominowali Żydzi (ponad 60%). Największy odsetek
stanowiła wiec ludność wyznania mojżeszowego (68,3%), katolików było zaś
30%. W okresie międzywojennym liczba mieszkańców Włodawy wzrastała od 6269
w roku 1921 do 9084 w roku 1937.
Przemysł powiatu włodawskiego stanowiły
w końcu lat 20-tych: młyny, huty szkła, tartaki, drobne przedsiębiorstwa
przemysłowe i cechy. W rzemiośle najwięcej było cieśli, kowali, krawców,
szewców, stolarzy i rzeźników. Najważniejszą rolę odgrywali Żydzi. Większość
ludności żydowskiej stanowili jednak biedni kupcy i rzemieślnicy. Ludność
Polska Włodawy to przede wszystkim urzędnicy, wojskowi i przedstawiciele
wolnych zawodów.
W okresie międzywojennym Włodawa
pozbawiona była przemysłu fabrycznego. Niewielkie zakłady przemysłowe
pokrywały tylko miejscowe potrzeby. Także rzemiosło włodawskie, opanowane
przez Żydów, cechował niski stopień rozwoju. Przed wybuchem II wojny światowej
co piąty mieszkaniec Włodawy utrzymywał się z handlu, również w większości
należącego do Żydów. Znaczna część mieszkańców posiadała drobne
gospodarstwa rolne.
W okresie międzywojennym we Włodawie
działały: Spółdzielnia Spożywców „Społem”, Włodawska Spółdzielnia
Spożywców „Dźwignia”, Towarzystwo Pożyczkowo – Oszczędnościowe i Spółdzielnia
Rolniczo – Handlowa „Solidarność”.
W mieście jedyny środkiem komunikacji
było kilkanaście dorożek, które kursowały na stację kolejową. Autobusami
jeżdżono do Lublina, Parczewa, Brześcia Litewskiego, Chełma i Lubomla przez
Chełm. Bug jako szlak komunikacyjny nie był wykorzystywany.
Największym osiągnięciem miasta w
okresie międzywojennym była rozbudowana sieć szkół. Istniały 3 szkoły
powszechne: nr 1 od 1925 r., nr 2 od r. szk.1929/30 i nr 3 od września 1936 r.
Chlubą miasta było koedukacyjne Gimnazjum, wyposażone we wszystkie pomoce
naukowe i niezbędne pracownie. Ponadto w mieście istniały: Dokształcająca
Szkoła Zawodowa, Szkoła Rzemiosła Sejmiku Włodawskiego, Szkoła Zawodowa
prowadzona przez Magistrat, Żydowska Prywatna Szkoła Powszechna Żydowskiego
Kulturalno – Oświatowego Towarzystwa „Tarbut” i Religijna Szkoła Żydowska
„Talmud-Tora”.
Na terenie Włodawy prowadziły działalność
placówki trzech kościołów chrześcijańskich (rzymskokatolickiego, prawosławnego
i ewangelicko - augsburskiego) oraz Żydowska Gmina Wyznaniowa.
Włodawa w okresie międzywojennym była
siedzibą różnych instytucji i urzędów: Starostwa Powiatowego, Sądu
Grodzkiego (miejskiego), Urzędu Skarbowego, Powiatowej Komendy Policji Państwowej,
9 pułku artylerii ciężkiej, Obwodowego Urzędu Pocztowo –
Telekomunikacyjnego, Zarządu Miejskiego Miasta Włodawy.
W tym czasie oprócz wszystkich ważniejszych
partii politycznych działały we Włodawie najróżniejsze organizacje społeczne
i stowarzyszenia. Do najważniejszych należy zaliczyć: Oddział Polskiego
Towarzystwa Czerwonego Krzyża, Towarzystwo Ochotniczej Straży Pożarnej, Ligę
Morską i Kolonialną, Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Funkcjonowało
również Żydowskie Towarzystwo Pomocy Chorym „Linas Hacedek”. Wśród
policjantów, żołnierzy i urzędników istniały organizacje towarzyskie. Do
organizacji sportowych należy zaliczyć klub sportowy KS „Włodawia”, Żydowski
Klub Sportowy „Makabi” oraz Wojskowy Klub Sportowy 9 pac.
Działały także trzy organizacje
kulturalo – oświatowe: Towarzystwo Szkoły Rzemieślniczej, Towarzystwo
Biblioteki Publicznej i Żydowskie Stowarzyszenie Kulturalno – Oświatowe „Tarbut”.
1. Ćwik W., Reder J.: Lubelszczyzna.
Dzieje rozwoju terytorialnego, podziałów administracyjnych i ustroju władz, Lublin
1977.2.
Czajewski W.: Byt włościan w
guberni siedleckiej. Wisła R. 3, 1889 z. 1, s. 8-18.
3.
Baranowski B., Libiszowska Z., Rosin R.: Położenie
chłopów u schyłku Rzeczpospolitej szlacheckiej, Warszawa 1953.
4.
Baranowski J.: Zapomniane zabytki – Synagoga we Włodawie.
„Ziemia”, t. I 1965, s. 97-99.
5.
Baranowski J.: Zabytkowe bożnice
we Włodawie i Chęcinach. Biuletyn Żydowski Instytutu Historycznego, 1959,
nr 29, s. 58-71.
6.
Bender R.: Rzemiosło w Lubelskiem
w XIX w., „Roczniki Humanistyczne” 1973, z. 2, s. 300.
7.
Biernacka K.: Podróż z Włodawy
do Gdańska w roku 1816..., Wrocław 1823.
8.
Błyskosz, senator: Z minionych
dni. Ziemia lubelska, 1927, nr 3, s. 4-6.
9.
Brykowski R., Smulikowska E.: Katalog
zabytków sztuki w Polsce. Tom VIII. Województwo Lubelskie. Warszawa 1975.
10.
Góralski Z.: Austriackie działania
wojenne w Polsce w 1794 r., „Studia i Materiały do Historii Wojskowości”
1973, t. XIX, cz 1, s. 257.
11.
Groniowski K.: Realizacja reformy
uwłaszczeniowej 1864 r., Warszawa 1963, s. 48-49.
12.
Grabowski J.: Wycinanka ludowa.
Wycinanki włodawskie, Warszawa 1955, s. 58.
13.
Guldon Z., Stępkowski L.: Statystyka
obrotów towarowych na komorach celnych województwa sandomierskiego 1764
– 1766, Kielce 1986, s. 26-28.
14.
Jachymek J.: Oblicze społeczno –
polityczne wsi lubelskiej 1931 – 1939, Lublin 1975, s. 275.
15.
Kołodziejczyk R.: Burżuazja
polska w XIX i XX wieku. Szkice historyczne, Warszawa 1979, s. 71.
16.
Kopczyński S., Pukasiewicz S.: Przemysł
ludowy na tle stosunków gospodarczych powiatu włodawskiego, Warszawa 1930,
s. 228.
17.
Kossowski A.: Protestantyzm,
1933.
18.
Kullrich F.: Die Baudenkmaler im Gebiet der Bugarmee. [W:] Kunstschutz im
Kriege, t. II, Leipzig 1919, rozdz. 9.
19.
Kunicki L.: Wasilowa chata.
Obrazek z obyczajów okolic nadbużnych, Warszawa 1857. Powiat włodawski, s.
205-228.
20.
Len
polski i lubelski przemysł ludowy.
Przewodnik wystawy – targu we Włodawie, Lublin 1935, s. 64.
21.
Łopaciński H.: typy wiesniaczek z
Włodawskiego. Wisła R. 4, 1890, s. 977.
22. Marczyk M.: W kregu wierzeń i podań z okolic Włodawy . Zeszyty muzealne muzeum Pojezierza Łęczyńsko – Włodawskiego 1996, t.5, s.38-50.
23. Mazurkiewicz J, Ćwik W.: Własność w miastach prywatnych Lubelszczyzny doby Księstwa Warszawskiego i Królestwa kongresowego (1809 - 1866), „Annales UMCS”, sectio G, vol. IV, 1957, s. 27.
24. Michalczuk S.: W sprawie autorstwa rzeźb figuralnych w kościele popaulińskim we Włodawie i popijarskim w Chełmie. Biuletyn Hist. Szt. 1959, nr. ¾, s. 405-406.
25. Michalski S.E.:Włodawa . Monografia statystyczno – gospodarcza .Lublin 1939.
26. Miszczak D.: Kalendarium prac Pawła Antoniego Fontany we Włodawie, „Roczniki Humanistyczne”, r. 18: 1970, z. 5: Historia sztuki, s. 58.
27. Nosek S.: Materiały. 1957, s. 216.
28.
Olszewski E., Szczygieł R.: Dzieje
Włodawy .Lublin- Włodawa 1991.
29.
Pawlik S.: Polskie instruktarze ekonomiczne z końca XVII i z XVIII w.,
t. II, Kraków 1929.
30.
Pruszkowski J.: Martyrologium,
t. I, 1905, s. 291-299.
31.
Raczyński J.: Centralne barokowe
kościoły województwa lubelskiego, Warszawa 1929, s. 20-21, 35-41, tabl.
3.
32.
Słown. Geogr. T. XIII s. 711.
33.
Sobieszczański F. M.: Kościół
parafialny we Włodawie. Tyg. il. 1871, t. 7, s. 20.
34.
Sobieszczuk H.: Malowidła ścienne
w kościele popaulińskim we Włodawie. Roczniki humanistyczne, t. 6, 1957,
s. 271-281.
35.
Sprawozdanie Okręgowego Włodawskiego Towarzystwa Rolniczego za rok
1909, Lublin 1910, s. 23.
36.
Pług: Z minionych dni. Ziemia włodawska, 1927, nr 2, s. 2-3.
37.
Tworek S.: Z
zagadnień organizacji zborów kalwińskich w Małopolsce w XVI – XVII w.,
„Rocznik Lubelski” t. VIII, 1965, s. 69.
38.
Wasiutyński B.: Ludność żydowska
w Polsce w wieku XIX i XX. Studium statystyczne, Warszawa 1930, s. 15.
39.
Węgierski W.: Descriptio oratoria
Vlodaviae, urbis celebrimme in finibus Lithuaniae et Milinoris Poloniae sitae.
Francofurti od Viadrum 1643.
40.
Wieniarski A.: Włodawa i Różanka,
„Biblioteka Warszawska” 1860, t. III, 455.
41.
Wilgotowie K.,T., Gawarecki H.: Województwo
lubelskie. Warszawa 1957.
42.
Wójcicki K. W.: Zarysy domowe,
t. III, Warszawa 1892.
43.
Wróbel – Lipowa K.: Kultura
materialna miast królewskich województwa bełskiego w XVIII w. Lublin,
UMCS,1986.