Program Szkolnego Koła Regionalnego
„Tu Polesia czar cię wabi...”
Edukacja
regionalna ma ścisłe powiązania z wychowaniem – w procesie wychowania
bierze udział konkretne dziecko, ukształtowane przez dziedzictwo kulturowe, właściwości
psychiczne, wpływ środowiska rodzinnego i warunków ekonomicznych.
Edukacja
regionalna powinna opierać się na działalności poznawczej ucznia – poprzez
wycieczki, wyjścia w teren, od poznawania zmysłowego do dochodzenia do uogólnień
i wiedzy teoretycznej. Uczeń w terenie obserwuje, notuje swoje spostrzeżenia,
szkicuje je, notuje, a potem opracowuje zebrany materiał w określonej formie.
W procesie zdobywania wiedzy uczeń ocenia, wartościuje, utożsamia się , określa
swoje miejsce w tworzeniu i poznawaniu dorobku swojego miasta i regionu. Staje
się aktywnym i odpowiedzialnym twórcą i odbiorcą dorobku kulturalnego i
bogactwa przyrodniczego miasta i regionu.
Edukacja
regionalna winna przede wszystkim opierać się na działalności poznawczej
ucznia – poprzez poznanie zmysłowe, dochodzenie do uogólnień i wiedzy
teoretycznej. Wymaga to wyprowadzenia uczniów z sal szkolnych- przez wycieczki,
wyjścia , gdzie uczeń samodzielnie obserwuje, notuje swoje spostrzeżenia,
szkicuje, a potem opracowuje zebrany materiał w określonej formie. W procesie
zdobywania wiedzy ważne jest to, że uczeń wartościuje, szuka powiązań
przyczynowo- skutkowych, ocenia określone wydarzenia, postaci i zjawiska mając
na względzie skutki działań ludzkich i swoje obecne i przyszłe działania.
Treści
historyczno- przyrodnicze realizowane w programie są pomocne w kształtowaniu
operacji myślowych, które mają ścisły związek z
rozwojem ucznia.
Temat |
Podstawowe zagadnienia poznawcze |
Postawy i przekonania |
Umiejętności |
Formy i metody zajęć |
Data realizacji |
1.
Gdzie mieszkamy? |
Nazwa miejscowości zamieszkania, jej położenie w regionie i w Polsce. Herb miejscowości lub symbol z nią związany. |
-
Rozbudzanie zainteresowania miejscowością, w której mieszka uczeń, |
- Określić
typ miejscowości, w której mieszka; - Wyjaśnić pochodzenie nazwy swojej miejscowości, korzystając z podań i legend; - Wyjaśnić genezę herbu; - Określić położenie miejscowości. |
-
pogadanka, opowiadanie; |
wrzesień |
2. Krajobraz najbliższej okolicy | Elementy krajobrazu: naturalne i wprowadzone przez człowieka. chronione obiekty przyrodnicze i kulturowe w najbliższej okolicy. |
-
Rozbudzenia zainteresowania ochroną przyrody, obiektami historycznymi i
wytworami rąk ludzkich w swojej okolicy. |
- Wyróżnić elementy
krajobrazu naturalnego i wprowadzonego przez człowieka |
-
obserwacja, opis słowny graficzny na zajęciach w terenie; |
wrzesień
2004 listopad 2004 listopad 2005 październik 2004, listopad 2004, luty 2005, maj 2005, czerwiec 2006 styczeń 2006 czerwiec 2005r. czerwiec 2006 |
3. Zabudowa i jej wykorzystanie dawniej i dziś. |
Rodzaje zabudowy ze względu na jej wykorzystanie (obiekty mieszkalne, użyteczności publicznej, gospodarcze). |
- Uwrażliwianie na estetykę miejsca zamieszkania, walory historyczne i turystyczne |
- Zebrać
informacje o domu, w którym mieszka oraz o własnej szkole (rok budowy,
rodzaj wykorzystanego materiału, styl) |
- Zajęcia
terenowe z wykorzystaniem ankiety i wywiadu, wycieczki po Włodawie i
okolicach. |
maj 2005 |
4. Skąd mamy wodę do picia? Wody najbliższej okolicy. |
Wody najbliższej okolicy: wody powierzchniowe (rzeka, jezioro, staw), wody podziemne (źródło). źródła zaopatrzenia mieszkańców miejscowości w wodę pitną. Studnia. Wodociąg. |
-
Utwierdzenie w przekonaniu, że woda jest niezbędna do życia. |
-
Opisać ciek wodny (kierunek płynięcia, rodzaj koryta, szerokość i głębokość
cieku) |
-
Obserwacja i opis na zajęciach terenowych, praca z mapą. |
wrzesień 2005 |
5. Roślinność mojej okolicy. | Zbiorowiska roślinne: las, park, trawnik, łąka, sad, ogród. Rola człowieka w kształtowaniu szaty roślinnej. Wpływ działalności gospodarczej człowieka na stan roślin. | - Przekonanie, że obecnie człowiek jest najważniejszym czynnikiem kształtującym charakter roślinności na danym terenie. | - Rozróżnić podstawowe gatunki drzew, krzewów i roślin uprawnych występujących w okolicy własnej miejscowości |
-
Samodzielna praca z wykorzystaniem ilustracji bądź przewodników
turystycznych |
czerwiec 2006 |
6. Osadnictwo i jego związki ze środowiskiem przyrodniczym | Powstanie i przyczyny rozwoju miejscowości. najważniejsze fakty z dziejów naszej miejscowości. Centrum historyczne i najmłodsze części miasta. Nazwy miejscowe związane z elementami środowiska przyrodniczego. związek osadnictwa z położeniem. |
-
Wzbudzanie zainteresowania przeszłością swojego miasta oraz rozbudzanie
szacunku do swej „małej ojczyzny”. |
-
Wyjaśnić pochodzenia nazwy miejscowości, dzielnicy. |
-
Praca z tekstem źródłowym, pogadanka, indywidualna praca pod kierunkiem
nauczyciela, obserwacja bezpośrednia na zajęciach terenowych. |
grudzień 2005 |
7. Tradycje w rodzinie i miejscowości rodzinnej. | Obyczaje i zwyczaje miejscowe. Tradycja żywa i muzealna. Strój regionalny. Formy wytworów kulturowych. |
-
Uświadomienie, że istnienie tradycji wzmacnia więź lokalnej społeczności,
a otwartość na odmienne tradycje i kulturę nie przeszkadza w zachowaniu
własnej tradycji. |
-
Zebrać informacje o miejscowych obyczajach, lokalnej tradycji, korzystając
z różnych źródeł. |
-
Wywiad, ankieta, inscenizacja (scenka rodzajowa), wycieczka do muzeum,
palmy i kartki świąteczne, wigilia w szkole, |
grudzień 2005 kwiecień 2006 |
8. Ludzie i ich praca w miejscu zamieszkania | Podział zawodów na grupy związane z przemysłem, usługami, rolnictwem. Zależność występujących w miejscowości zawodów od lokalnego środowiska i zapotrzebowania. Główne miejsca pracy w miejscowości i okolicach. Zawód wyuczony, zawód wykonywany, wykształcenie. |
-
Uświadomienie, że praca jest konieczna do zaspakajania potrzeb rodziny. |
-
Przeprowadzić wywiad, ankietę w rodzinie lub wśród znajomych celem
zebrania informacji o miejscach pracy i wykonywanych zawodach. |
-
Ankieta, wywiad, pogadanka. |
listopad 2005 kwiecień 2006 |
9. Instytucje użyteczności publiczne we własnej gminie | Siedziba władz lokalnych. samorząd lokalny. Szkoły, kościoły, obiekty służby zdrowia, poczta, straż pożarna, posterunek policji, bank, itp. | - Uświadomienie, że prawidłowe funkcjonowanie instytucji publicznych ułatwia życie lokalnej społeczności. |
-
Wymienić instytucje użyteczności publicznej występujące w gminie,
określić rodzaj ich działania, zlokalizować je na planie miejscowości. |
-
Pogadanka, praca z planem miejscowości lub mapą topograficzną. |
maj 2004 maj 2005 |
10. Związki i zależności pomiędzy własną miejscowością a miejscowościami sąsiadującymi. | Nazwy sąsiednich miejscowości. Rodzaje połączeń komunikacyjnych między nimi. Granice lokalne, administracyjne, regionalne. Związki rodzinne. Związki gospodarcze i handlowe. |
-
Kształtowanie emocjonalnych związków z własnym regionem. |
-
Zebrać informacje o powiązaniach komunikacyjnych korzystając z rozkładów
jazdy lub wywiadów z bliskim. |
-
Poganka wywiad, praca z mapą |
kwiecień
2005 luty 2006 |
11. Ścieki i odpady w najbliższym środowisku | Ścieki
i odpady w gospodarstwie domowym. Źródła zanieczyszczenia wód i gleby
oraz powietrza. Wysypisko śmieci, składowisko odpadów, szambo,
kanalizacja |
-
Wskazanie na konieczność ochrony środowiska i zdrowia mieszkańców. |
- Ocenić w przybliżeniu ilość „wyprodukowanych” w domu odpadów i ścieków. | - Pogadanka , wywiad z rodzicami, wycieczka |
październik 2005 |
12. Miejsca wypoczynku rekreacji w najbliższej okolicy | Rekreacja, wypoczynek. Sposoby spędzania wolnego czasu. Tereny zielone. Obiekty kulturalne, sportowe. Funkcje rekreacyjne wód najbliższej okolicy. |
-
Kształtowanie potrzeby aktywnego wypoczynku. |
-
Pokazać na planie miejscowości lub mapie topograficznej miejsca służące
rekreacji i wypoczynkowi. |
-
Pogadanka, praca z mapą topograficzną lub turystyczną pod kierunkiem
nauczyciela |
marzec 2006 |
13. Moja miejscowość w przyszłości | - Wzbudzić emocjonalne zaangażowanie w problematykę rodzinnej miejscowości. |
-
Przedstawić propozycje działań polepszających warunki życia mieszkańców. |
- Pogadanka, samodzielna praca ucznia „Włodawa za sto lat” | luty 2006 |