Ślady Przeszłości
Cel główny:
Cele szczegółowe:
Sojusznicy:
Spodziewane efekty:
Harmonogram działań (na rok szkolny 2005/2006):
![]() Aleja główna |
![]() Pomnik ku czci poległych żołnierzy |
![]() Groby poległych |
![]() Tylna część pomnika z wyrytymi miejscami bitew |
![]() Groby poległych żołnierzy |
![]() Tablica jednego z grobów |
![]() Zaniedbane groby |
![]() Brama wejściowa z tablicą informacyjną |
W lipcu 1941 roku na terenie koszar 9 pac Niemcy utworzyli odział chełmski dla jeńców radzieckich- Stalag 319 B . Załogę obozu stanowili hitlerowcy oraz własowcy , pochodzący spośród jeńców obozowych. Obóz miał być miejscem kwarantanny dla 27 tys. jeńców.
W wyniku represji oraz bardzo trudnych warunków bytowych, pracy ponad siły, chorób- epidemia tyfusu, bardzo wielu jeńców straciło życie. Oblicza się, że w ciągu 3 lat funkcjonowania obozu straciło życie ok. 15 tys. Jeńców radzieckich. Zwłoki grzebane były obok koszar, gdzie obecnie istnieje cmentarz .( Dzieje Włodawy - red. E. Olszewski, R. Szczygieł, wydane przez Wydawnictwo Panta w 1991 r. pod patronatem Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Włodawskiej).
Wybór Cmentarza Żołnierzy Armii Czerwonej na obiekt warty opieki i poznania przez młodzież i dzieci w programie Ślady Przeszłości padł dlatego, że jest to niewątpliwie fragment historii naszego regionu, miasta, historii trochę zapomnianej. Chodzi nam w tym programie nie o ideologię czy politykę , ale o nasze dzieje o pamięć przeszłości takiej, jaką ona była. Musimy nauczyć nowe pokolenia dbania o przeszłość , aby sama mogła wyciągać z niej wnioski dla siebie. Ważne jest również to, że leżą w tych grobach konkretni ludzie, którzy mieli nazwiska, rodziny marzenia . Nic z tego nie pozostało, tylko te mogiły i pamięć o tych wydarzeniach sprzed lat , która dla każdego z nas jest czymś innym a jednocześnie śladem okrucieństwa jednego człowieka dla drugiego w imię jakichś zupełnie nieludzkich ideałów.
Kto miał rację w tej wojnie już wielokrotnie podsumowywano i różnie to interpretowano w zależności od powiewu wiatru historii, ale najistotniejsze jest jednak to , że życie ludzkie jest wielką wartością i jeśli nie potrafilibyśmy doceniać go i udawać niepamięć, to jak wpoić szacunek dla żyjących.
Chcemy nauczyć pamiętać czym jest okrucieństwo wojny i brak szacunku dla drugiego człowieka, aby wychować rozumne i czułe na cierpienie drugiego człowieka społeczeństwo. Gdyby ci żołnierze mieli możliwość wyboru i znali efekty i finał , pewnie takiego obozu nie byłoby wcale. Może my możemy uczyć się na błędach historii, to właśnie nam przyświeca, poświęcając czas i zaangażowanie temu obiektowi.
W ramach realizacji zadań wynikających z planu pracy w tym roku szkolnym udało się :