Ślady Przeszłości


   Cel główny:

   Cele szczegółowe:

   Sojusznicy:

   Spodziewane efekty:

   Harmonogram działań  (na rok szkolny 2005/2006):

  1. Udział w szkoleniu na temat projektu CEO - "Śladami przeszłości".
  2. Zebranie współpracowników i grupy zainteresowanych dzieci
  3. Przystąpienie do programu- wybór obiektu
  4. Gromadzenie informacji na temat cmentarza oraz wydarzeń z tamtych lat.
  5. Założenie albumu na temat realizacji projektu
  6. Wycieczka na cmentarz z przewodnikiem i ocena stanu obiektu
  7. Podsumowanie i zaplanowanie działań na rok następny




CMENTARZ ŻOŁNIERZY ARMII RADZIECKIEJ we WŁODAWIE

Aleja główna

Pomnik ku czci poległych żołnierzy

Groby poległych

Tylna część pomnika z wyrytymi miejscami bitew




Groby poległych żołnierzy

Tablica jednego z grobów

Zaniedbane groby

Brama wejściowa z tablicą informacyjną




Krótka historia powstania cmentarza Armii Radzieckiej we Włodawie.

   W lipcu 1941 roku na terenie koszar 9 pac Niemcy utworzyli odział chełmski dla jeńców radzieckich- Stalag 319 B . Załogę obozu stanowili hitlerowcy oraz własowcy , pochodzący spośród jeńców obozowych. Obóz miał być miejscem kwarantanny dla 27 tys. jeńców.

   W wyniku represji oraz bardzo trudnych warunków bytowych, pracy ponad siły, chorób- epidemia tyfusu, bardzo wielu jeńców straciło życie. Oblicza się, że w ciągu 3 lat funkcjonowania obozu straciło życie ok. 15 tys. Jeńców radzieckich. Zwłoki grzebane były obok koszar, gdzie obecnie istnieje cmentarz .( Dzieje Włodawy - red. E. Olszewski, R. Szczygieł, wydane przez Wydawnictwo Panta w 1991 r. pod patronatem Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Włodawskiej).

   Wybór Cmentarza Żołnierzy Armii Czerwonej na obiekt warty opieki i poznania przez młodzież i dzieci w programie Ślady Przeszłości padł dlatego, że jest to niewątpliwie fragment historii naszego regionu, miasta, historii trochę zapomnianej. Chodzi nam w tym programie nie o ideologię czy politykę , ale o nasze dzieje o pamięć przeszłości takiej, jaką ona była. Musimy nauczyć nowe pokolenia dbania o przeszłość , aby sama mogła wyciągać z niej wnioski dla siebie. Ważne jest również to, że leżą w tych grobach konkretni ludzie, którzy mieli nazwiska, rodziny marzenia . Nic z tego nie pozostało, tylko te mogiły i pamięć o tych wydarzeniach sprzed lat , która dla każdego z nas jest czymś innym a jednocześnie śladem okrucieństwa jednego człowieka dla drugiego w imię jakichś zupełnie nieludzkich ideałów.

   Kto miał rację w tej wojnie już wielokrotnie podsumowywano i różnie to interpretowano w zależności od powiewu wiatru historii, ale najistotniejsze jest jednak to , że życie ludzkie jest wielką wartością i jeśli nie potrafilibyśmy doceniać go i udawać niepamięć, to jak wpoić szacunek dla żyjących.

  Chcemy nauczyć pamiętać czym jest okrucieństwo wojny i brak szacunku dla drugiego człowieka, aby wychować rozumne i czułe na cierpienie drugiego człowieka społeczeństwo. Gdyby ci żołnierze mieli możliwość wyboru i znali efekty i finał , pewnie takiego obozu nie byłoby wcale. Może my możemy uczyć się na błędach historii, to właśnie nam przyświeca, poświęcając czas i zaangażowanie temu obiektowi.



SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ:

   W ramach realizacji zadań wynikających z planu pracy w tym roku szkolnym udało się :

  1. Przystąpić do programu i wybrać obiekt do objęci opieką- Cmentarz Żołnierzy Armii Radzieckiej we Włodawie.
  2. Wybrać się na wycieczkę i wysłuchać informacji na ten temat Pana Jana Korzeniewskiego przewodnika PTTK.
  3. Wyszukać i gromadzić informacje na temat cmentarza w książkach i Internecie.
  4. Napisać krótką notatkę na stronę internetową koła regionalnego na temat obiektu objętego opieką.
  5. Nawiązać współpracę z władzami miejskimi w celu uzyskania większej wiedzy na temat stanu prawnego cmentarza.
  6. Włączenie do współpracy drużyny harcerskiej.
  7. Nawiązanie współpracy z innymi szkołami biorącymi udział w programie w celu wymiany informacji na temat metod i skutecznych form pracy.